Maandagochtend 7 mei stond alles startklaar om de molen via de rails terug te rollen naar zijn oude plaats. Op dinsdag om 11.05 uur was de molen exact op z’n oude vertrouwde positie teruggekeerd. Direct daarna werd begonnen met het demonteren en opruimen van de railconstructie. Het opstellen en monteren van de speciale vijzelconstructie kostte enkele dagen tijd. Het opvijzelen is gesteld op maandag 14 mei.
De molen naar 4,90 meter omhoog brengen, gaat naar verwachting zo’n drie dagen in beslag nemen. Acht vijzels rondom en 4 vijzels in de molen brengen de 164.000 kilo in stapjes van 10 centimeter per keer omhoog. Na 10 centimeter moeten alle vijzels uitgevuld worden en opnieuw worden ingesteld, werk dat uiterst behoedzaam en zorgvuldig moet gebeuren. Als de molen op de goede hoogte is gebracht, worden waarschijnlijk op 22 mei de acht betonelementen geplaatst, die de molen gaan dragen. Gepland is dat op 30 mei de vijzels hun werk hebben voltooid en kunnen worden verwijderd.
Media aandacht en publieke belangstelling
NOS-journaal, Omroep Gelderland, SBS 6 ‘Hart van Nederland’ en WNL ‘Goedemorgen Nederland’ zelfs live, hebben ruime aandacht besteed aan het Vaassense molenproject. Via BVN gingen de beelden van Daams’ molen de hele wereld over. De West Deutsche Rundfunk heeft op 9 mei een radioreportage gemaakt. Naast radio en televisie is er ook in de gedrukte media al veel aandacht aan het unieke Vaassense project besteed. Dagelijks komen belangstellenden kijken en zeker niet alleen Vaassenaren. Mensen uit alle delen van Nederland en ver daarbuiten komen een kijkje nemen.
Passen en meten
In de nieuwe muren van de molen komen ramen in overeenstemming met de bestaande stalen ramen. Een ambachtelijke smid heeft de eerste modellen ingemeten. Voordat de nieuwe ramen naar de verzinkerij gaan, moeten ze precies passen. De nieuwe ramen komen op de plaatsen waar thans de oude gietijzeren ramen zitten. De nieuwe ramen kunnen naar binnen opendraaien, zodat ze goed bereikbaar zijn voor onderhoud. De oude ramen komen in het nieuwe metselwerk. Die kunnen niet bewegen maar zijn beter bereikbaar omdat ze lager in de gevel zijn geplaatst. Ook hierin is voor een praktische oplossing gekozen.
Metselen en schilderen
Begin juni wordt er een steiger opgebouwd voor de metselaars, die de betonelementen een nieuwe ‘jas’ gaan bezorgen. Er is veel tijd gestoken in het zoeken en selecteren van nieuwe metselstenen. Helemaal hetzelfde zijn ze natuurlijk niet. Cultuurhistorici keuren dit ook af; je mag de geschiedenis van een bouwwerk kunnen waarnemen. Kijk maar eens naar kasteel Cannenburch hoeveel bouwsporen daar in de gevels zichtbaar zijn. Ook het werk door schildersbedrijf van Triest is ingepland. Als medio juli aannemersbedrijf van Laar klaar is staat de molen er weer piekfijn bij en kan er weer vele jaren tegen.