Het gevoel zal menigeen bekend voorkomen. Je rijdt over industrieterrein Eekterveld en ziet aan weerszijden van de weg allerlei panden. Maar wanneer je onverhoopt eens achter die deuren terechtkomt, dan blijkt pas écht met welke innovatieve bedrijven je van doen hebt. Progress Europe is zo’n bedrijf. Afgelopen donderdagmiddag was een hele delegatie van de Industriekring Eekterveld Vaassen (IEV) daar op bezoek om eens een kijkje in de keuken te komen nemen. 


Progress, ooit in 1974 opgericht door Bert van de Put als garagebedrijf/leverancier van automaterialen, is in de loop der tijd uitgegroeid tot wereldwijde speler van, in eigen huis ontwikkelde, accessoires voor de automotive industrie. Harry Doornbos, managing director van Progress Europe, vertelt: “Wij noemen Progress zelf eigenlijk een ontwikkelbedrijf. Samen met onze klanten gaan wij op zoek naar de beste oplossing. Zo denken we dus ook nadrukkelijk mee over het desbetreffende eindproduct.” Leuk om te vermelden? Progress werkt hiervoor erg vaak samen met andere bedrijven die actief zijn op het Eekterveld. TTP (Technische Profielen Produktie) bijvoorbeeld, of matrijzenmakerij Habeva en Van Zelst Plaattechniek, zijn leveranciers van de uiteindelijke producten die bij Progress de deur uit gaan. Doornbos: “We vinden het geweldig om dit samen met bedrijven die dichtbij ons zitten te doen.”

De automotive industrie is de afgelopen jaren een boeiende wereld gebleken die veel aan verandering onderhevig was, weet hij. “Na de crisis in 2008 hebben we onze bedrijfsfocus dus ietwat verlegd. Om die reden zijn we niet alleen productiebedrijf meer. We draaien al zo lang mee in deze wereld, we zijn tegenwoordig ook leverancier van kennis. Dat is de progressie die Progress steeds maar weer doormaakt. Inmiddels werken we vanuit een viertal panden op dit industrieterrein. Naast opslag en assemblage, hebben we een showroom en een kantoorunit in gebruik. De kruising Spinfondsweg-Aalbosweg ademt een enorm Progress-gevoel.”

Volvo XC90
Wat Progress Europe dan zoal maakt? Dat kunnen bumpers of spoilers voor (bedrijfs)auto’s zijn. Maar heel vaak is Progress leverancier van treeplanken. Zowel voor bedrijfsauto’s maar ook voor personenwagens. “We werken hierbij rechtstreeks samen met de autofabrikanten zoals Renault, Volkswagen Opel, Mercedes en Volvo. Voor laatstgenoemde automerk hebben wij onder meer de treeplank gemaakt voor de huidige Volvo XC90.”
Een treeplank voor zo’n auto is een optioneel product. Niet iedere automobilist kiest daarvoor. Maar wanneer je een nieuwe XC90 aanschaft en je wilt wel een treeplank, dan is hij zeker weten in Vaassen geassembleerd.“ Vervolgens worden ze hier in Vaassen samengesteld.” De kwaliteitseisen voor deze producten zijn enorm hoog. “Ruim 90 procent van de Progress-producten wordt geëxporteerd. Meerdere malen per jaar worden onze werkzaamheden dus opnieuw gekeurd door de partijen waarvoor we werken. Dat zegt wel iets over de enorme focus die we hier allemaal moeten hebben en houden. Onze geleverde accessoires zorgen voor een enorme meerwaarde.”

 

Bedrijfsbezoek Progress Europe 1

Bedrijfsbezoek Progress Europe 2

Bedrijfsbezoek Progress Europe 3

Bedrijfsbezoek Progress Europe 4

Bedrijfsbezoek Progress Europe 5

Bedrijfsbezoek Progress Europe 6

Bedrijfsbezoek Progress Europe 7

Bedrijfsbezoek Progress Europe 8

Bedrijfsbezoek Progress Europe 9

Bedrijfsbezoek Progress Europe 10

Bedrijfsbezoek Progress Europe 11

Bedrijfsbezoek Progress Europe 12

Bedrijfsbezoek Progress Europe 13

 

ook Ondernemen op
het eekterveld?